Nöromusküler Skolyoz

Skolyoz, omurganın karşıdan bakıldığında 10 dereceden fazla yana eğilmesi olarak tanımlanır.. Bu eğriliklerin oluşma şekillerine göre ve etki ettiği, kendisini gösterdiği yaş aralığına göre farklı sınıflandırmalar yapılabilir. Kendi aralarında nedenlerine bağlı olarak 3 ana gruba ayrılırlar. Yapısal skolyoz türleri;

Yapısal skolyoz türleri arasında en sık rastlanan 2. skolyoz türü olan nöromusküler skolyoz, arkasında kas ve sinir hastalılarının bulunduğu skolyoz tipidir. İdiopatik skolyoza göre oldukça hızlı ilerleyen bu tür genellikle cerrahi işlemleri gerektirir.

Nöromusküler Skolyoz Nedir?

Skolyoz, genellikle kökeni bilinmeyen bir rahatsızlık olarak görülse de (skolyoz vakalarında çoğunlukla köken bilinmez, idiopatiktir.) altında yatan bir hastalık olabilir. En çok görülen skolyoz tipi olan idiopatik skolyozdan sonra en yaygın skolyoz türü olan nöromusküler skolyoz, adından da anlaşılabileceği gibi bazı nöromusküler hastalıkların, yani nörolojik ve kas hastalıklarına bağlı skolyoz türüdür. Bu hastalılar kas hareketlerini bozarak ya da kas dengesizliğine yol açarak hızlı ilerleyen bir skolyoza neden olurlar.

Diğer skolyoz türlerinden farklı olarak altında yatan bir nedene, hastalığa bağlı gelişmesi tedavi sürecini de farklılaştırır. Çoğu durumda korse tedavisine yanıt vermeyen hastalar, cerrahi yöntem ile tedavi edilirler. Elbette arka plandaki rahatsızlıklar da bu süreç içerisinde belirlenmeli ve tedaviye dahil edilmelidir.

Nöromusküler skolyoz görüntüsü

Nöromusküler Skolyoz Neden Olur?

Yapısal skolyoz türlerinden birisi olan nöromusküler skolyoz neden olur sorusunun cevabı, hastalığın isminde gizlidir. Arka planda nöromusküler yani kas ve sinir sistemine bağlı olarak gelişen hastalıkları olan kişiler, yine bu hastalıkların fiziksel ya da işlevsel etkileri sebebi ile skolyoz olabilir. Skolyoza sebebiyet veren nöromusküler hastalıklar şu şekilde sıralanabilir:

• Serebral Palsi
  • Kalıtsal Ataksiler (Friedreich vb)
  • SMA
  • Siringomiyeli
  • Diğerleri (Ensefalopati, Rett Sendromu)
  • Medüller sebepler
  • Miyelodisplazi
  • Meningomiyelose
  • Ve bazı kas hastalıkları

Nöromusküler Skolyoz Nedir? Nöromusküler Skolyoz Neden Olur? Tedavi Seçenekleri ve Ameliyatı – Profesör Doktor Gökhan Demirkıran (Video)

Nöromusküler Skolyoz Belirtileri

Nöromusküler skolyozun belirtilerini tek bir çatı altında toplamak yeterli değildir. Diğer skolyoz vakalarından farlı olarak sinir ve kas sistemi rahatsızlıklarına bağlı olarak geliştiğinde hastaların genel durumu da benzer olmayacaktır. Bu nedenle yürüyebilen ve yürüyemeyen çocuklardaki semptomları farklılık gösterir.

Yürüyebilen çocuklarda nöromusküler skolyozun belirtileri, tıpkı idiopatik skolyoz vakarındaki gibidir. Genel olarak kozmetik kusurlar ve eğrilik açısının büyüklüğüne göre ağrı ile karakterize edilir ve her ne kadar ağrı bir belirti olsa da çoğu durumda gözlemlenmez.

Nöromusküler skolyoz belirtileri:

• Düzensiz kaburga ve bel
  • Kürek kemikleri eşit olmayan, eğik omuzlar
  • Bir bacağın diğerinden kısalığı
  • Ağrı

Tekerlekli sandalye kullanan çocuklarda ise bazı kozmetik kusurların farkına varmamak doğaldır. Ancak yürüyebilen çocuklarda görülen semptomları gösterebilirler. Bununla beraber eğrilikler, başka bazı problemlere de yol açabilir.

• Çoğunlukla oturma esnasında kollardan yardım alma
  • Eğik pelvis (kalça kemiği bölgesi)
  • Genel dengesizlikten kaynaklanan vücut yaraları
  • Kafayı sabit tutmada güçlük
  • Mimiklerde azalma
  • Ağrı
Nöromusküler skolyoz tedavi seçenekleri

Nöromusküler Skolyoz Tedavisi

Skolyozun en yaygın tipi olan idiopatik skolyozda eğrilikler genelde kemik gelişiminden sonra durma ya da yavaşlama eğilimindedir. Ancak bu durum nöromusküler skolyoz için geçerli değildir. Büyük çoğunlukla, diğer skolyoz tiplerinde daha ilerleyici ve agresiftir. Üstelik bu noktada skolyoz kendi başına bir rahatsızlık değil, kas ve sinir sistemi kaynaklı başka bir hastalığın komplikasyonu niteliğindedir. Bu nedenle tedavi, arka plandaki hastalığı da içerir. Bu da nöromusküler skolyoz tedavisi için zorlaştırıcı bir etmendir. Arka plandaki rahatsızlığın, hastalığın tedavisi, skolyozun tedavisinde en büyük rolü oynar.

İdiopatik skolyozda olduğu gibi hastaların, korse ve fizik tedavisi için yanıt verme oranı yüksek değildir. Bu nedenle erken yaşlarda da olsa farklı cerrahi tedavi yöntemlerine başvurulabilir. Ayrıca hastalığın çoğu durumda altta yatan nedenlere bağlı olarak kişide bazı deformasyonlara yol açmış olması ihtimali de işlemleri güçleştirir.

Nöromusküler Skolyoz Ameliyatı

Nöromusküler skolyoz için korse ve fizik tedavi seçenekleri mevcut olsa da çoğu zaman bu tedavi yöntemleri olumlu sonuçlar vermez. Bu durumda cerrahi yönteme başvurmak tek seçenektir. Çocuğun yaşına göre büyüme yönlendirme tedavileri ya da füzyon ameliyatı yapılabilir. Genellikle füzyon cerrahisi ile ilerlemenin durdurulması ve yapısal bozuklukların giderilmesi amaçlanır. Ancak nöromusküler skolyoz vakalarında arka planda, skolyoza neden olan rahatsızlık durumu karmaşıklaştırır. Bu nedenle bu noktada tedavi edilmesi gereken ilk şey, skolyoza sebebiyet veren sinir-kas hastalığıdır. Üstelik tekerlekli sandalye kullanan hastalarda oluşmuş diğer komplikasyonlar ve hareketin sınırlı olması da tedaviyi zorlaştırır.

Nöromusküler Skolyoz Olanların Yorumları

Nöromusküler skolyoz hastalığı olan kişilerin yorumlarını ve verdiğim cevapları altta bulunan yorumlar kısmında bulabilirsiniz. Altta yer alan yorumlar ve verdiğim cevaplar kesinlikle tanı ve tedavi yerine geçmemektedir. Doğru tanı ve tedavi yöntemi için mutlaka doktorunuza başvurmalısınız.

Siz de kas ve sinir hastalıklarına bağlı oluşan skolyoz ve ameliyatı ile ilgili aklınıza takılan soruları yorumlar kısmından bana iletebilirsiniz.

Konjenital Skolyoz
Kuyruk Sokumu Ağrısı

• Esra Keleş

Hocam merhaba nasılsınız benim spina bifidaya bağlı skolyozum var. Şant takılı, göbekten TAK yapılıyor ameliyat benim için ne kadar risklidir?

• Normal spina bifidalarda olan riskten farksızdır. Nöromusküler skolyozlarda enfeksiyon riski her zaman yüksektir.

• Rabia Başlamış

İyi aksamlar hocam. 22 yaşındaki kızım distonu hastası. 2 yıl önce beyin pili takıldı. 28 derece Skolyozu var. 6 ayda 5 derece arttı. Korsemi takilmali yoksa ameliyat mı olmalı.