Dejeneratif Skolyoz

Dejeneratif skolyoz, genellikle 50 yaş sonrasında ortaya çıkan, omurganın yaşın ilerlemesi ile birlikte deforme olmasıyla kendisini gösteren skolyoz tipidir. Diğer skolyoz tiplerinde olduğu gibi eğriliğin 10 derece üstünde olması gereklidir.

Başka bir nedene gerek duymaksızın genellikle zaman içinde doğal olarak oluşan doformiteler ile ilgilendirilse de osteoporoz (kemik erimesi) ya da gençlik döneminde tedavi edilmemiş idiopatik skolyozun zaman içerisinde büyümesi ile de gelişmiş olabilir.

Çoğu skolyoz belirtileri erken yaşlarda fark edilmektedir. Bu tür vakalar genelde idiopatik skolyoz ve diğer yapısal skolyoz türleri için geçerlidir. Ancak bazı durumlarda daha ileri yaşlarda da skolyoz gözlemlenebilir.

Dejeneratif Skolyoz Neden Olur?

Yaşlanma oldukça doğal bir durumdur ve süreç bazı kemik ve kasların güçsüzleşmesine sebep olabilir. Dejeneratif skolyoz genel olarak yaşlanmanın getirdiği deforme edici özellikler ile ilişkilidir. Diğer yapısal skolyoz türlerinden farklı olarak, yaşın ilerlemesi ve buna bağlı doğal kemik zayıflaması, osteoporoz, ve çocuklukta ortaya çıkan idiopatik skolyozun ilerlemesi ile ortaya çıkabilir.

Zaman içerisinde omurlar arasındaki disklerin dejenere olması, faset eklemlerin de yıpranmasına neden olur ve sonucunda omurga yatay düzlemde kayma yaşar. Bu kaymaya bağlı olarak gelişen eğrilik dejeneratif skolyoza neden olur. Bu noktada eğriliklerden çok disklerin deforme olmalarına bağlı olarak sinirlere uygulanabilecek baskılar hasta için daha önemli olabilir.

Diğer skolyoz türlerinden farklı olarak burada ağrının kaynağı eğrilik değil, eğriliğin yarattığı ya da dolaylı yoldan izin verdiği baskılardan dolayı sinirler düzeyinde ağrı oluşmasıdır. Buna ek olarak omurgadaki eğrilik bazı denge bozulmalarına yol açabilir ve hasta öne, yana ya da arkaya yatık durma eğiliminde olabilir.

Dejeneratif skolyoz belirtileri

Dejeneratif Skolyoz Belirtileri

Dejeneratif skolyoz belirtileri, aslında tipik skolyoz belirtileri gibidir. Buradaki sorun hastanın kozmetik kusurlarından çok disk erimeleri ile meydana gelebilecek sinirlere bağlı komplikasyonlardır. Hastanın sinirlerine zarar gelmesi uzuvlarda uyuşukluk, kısmi felç, ağrı gibi semptomları beraberinde getirebilir.

Hatalar genellikle ağrı şikayeti ile klinikleri ziyaret ederler. Bu ağrı başlarda pek rahatsız etmese de genelde yavaşça artma eğilimindedir. Sıklıkla sırt ve bel bölgesinde donuk bir ağrı olarak kendisini gösterir ancak boyun bölgesinde de hissedilebilir. Faset eklemler ile ilgili olduğundan ayakta daha fazla yüke maruz kalan bu eklemler, otururken daha az ağrı yapar. Dejeneratif skolyoz vakalarında hastalar genellikle yürümeyi sevmezler. En genel anlamda dejeneratif skolyoz belirtileri şunlardır:

• Ağrı
  • Duruş bozuklukları
  • Lomber spinal kanal daralması sonucu yürüme esnasında oluşabilecek kas ağrı ve krampları
  • Kalça ayak baldır uyluk bölgelerinde karıncalanma
  • Kifoz (kamburluk)

Dejeneratif Skolyoz Tedavisi

Dejeneratif skolyoz vakalarında diğer skolyoz vakalarında tercih edilen cerrahi yöntemler pek kullanılmaz. Cerrahi işlemlerin amaçları genelde eğriliği durdurmak olduğundan ve dejeneratif skolyozda eğrilik artması daha yavaş eğiliminde olduğundan tedavi ağrıyı azaltmaya yöneliktir. Ağrının sebebinin eğrilik değil sinirler ile ilgili olması cerrahi yöntemden çok diğer yöntemleri uygun kılar. Hastaların yaşam kalitelerini artırmaya ve ağrıyı azaltmaya yönelik uygulanan bu tedaviler, çoğu dejeneratif skolyoz vakası için uygundur.

Fizik Tedavi

Kişiye özel oluşturulmuş bir fizik tedavi programı ile yapılacak egzersizler hareketsiz eklemleri hareketlendirebilir. Buna ek olarak bölgesel kasları da kuvvetlendireceğinden, vücut ağırlığının bölgeye uyguladığı kuvvet bir nebze azalacaktır

Egzersiz Tedavisi

Skolyozdan kaynaklanan ağrıların giderilmesinde sıklıkla kullanılan bu yöntem omurga sağlığı için de oldukça önemlidir. bel ve sırt kaslarının kuvvetlenmesi ile bölgedeki baskıyı hafifleteceğinden, az kuvvet uygulayarak eklemler hareket ettirilebilir.

Ağrı Kesiciler

Ağrının şiddetli olduğu durumları kontrol etmek amacı ile doktorun önerdiği ağrı kesicileri almak, ağrıyı azaltacaktır. Ayrıca skolyozun olduğu bölgeye enjekte edilen iltihap giderici ve ağrı kesici ilaçlar çoğu zaman tedavi süresince kullanılır. Asıl amaç ağrıyı azaltmak olduğundan doktor, belirli periyotlar ile bu ilaçların kullanılmasını önerebilir.

Korse Tedavisi

Bel bölgesindeki hareketi kısıtlamak suretiyle ağrıyı hafifletmek için çok nadir de olsa doktorlar korse tedavisi önerebilir. Buradaki korse kullanımı idiopatik skolyozdaki eğriliğin ilerlemesini durdurmak amacı ile kullanılan korseler ile karıştırılmamalıdır. Dejeneratif skolyoz zaten çok yavaş ilerlediğinden yalnızca bölgesel ağrıları azaltmak amacı ile nadiren kullanılır.

Tüm bunlar ile birlikte kilo vermek yine vücudun omurgaya yaptığı baskıyı azaltacağından ağrının hafiflemesine yardımcı olur. Düzenli beslenme programları ile alınabilecek besin takviyeleri de iltihaplanmayı ve disklerin yeteri kadar sıvı almasını sağlayacaktır.

Dejeneratif Skolyoz Ameliyatı

Dejeneratif skolyoz için her ne kadar cerrahiye başvurulma sıklığı az olsa da bazı durumlarda, 50 derece kadar olan eğriliklerde, dejeneratif skolyoz ameliyatı gerekli olabiliyor. Çoğu zaman bu ameliyatlar sinirlere gelebilecek potansiyel zararların önüne geçmek ve cerrahi dışı yöntemler ile ağrısı hafiflemeyen hastaların ağrılarının giderilmesi için tercih edilir. Başlıca iki farklı seçenek olduğu söylenebilir:

Füzyon Ameliyatı

Diğer skolyoz vakalarında kullanılan füzyon cerrahisi, dejeneratif skolyoz vakaları için de kullanılabilir. Omurların hareketini kısıtlamak amacı ile metal vida ve çubukların yerleştirilmesini içeren bu yöntem yaşı ilerlemiş hastalarda, beraberinde sorunlu diski çıkartıp yerine destekleyici bir kafes koymayı da gerektirir. Bu sayede genellikle osteoporoza ya da harekete bağlı olarak metal çubukların kırılması, oynaması engellenir.

Dekompresyon Ameliyatı

Bu cerrahi yöntemi genellikle füzyon cerrahisi ile birlikte ya da tek başına uygulanır ve hastanın sinire baskı yapan yapıların çıkartılması ile sinire olan baskının kaldırılmasını içerir. Bu sayede ağrı büyük ölçüde hafifletilir.

Dejeneratif skolyoz (erişkin skolyozu) ile ilgili aklınıza takılan soruları altta bulunan yorumlar kısmından bana iletebilirsiniz. Dejeneratif skolyoz tedavisi ve ameliyatı için Ankara kliniğim ile irtibata geçebilirsiniz.

Dejeneratif Skolyozu Olanların Yorumları

Dejeneratif skolyoz hastalığı olan kişilerin yorumlarını ve verdiğim cevapları altta bulunan yorumlar kısmında bulabilirsiniz. Altta yer alan yorumlar ve verdiğim cevaplar kesinlikle tanı ve tedavi yerine geçmemektedir. Doğru tanı ve tedavi yöntemi için mutlaka doktorunuza başvurmalısınız.

Siz de dejeneratif skolyoz ve ameliyatı ile ilgili aklınıza takılan soruları yorumlar kısmından bana iletebilirsiniz.

Omurga Deformitesi
İdiopatik Skolyoz