Konjenital Skolyoz

Skolyoz, kişinin omurlarındaki travmatik, idiopatik, doğum öncesi dönem kaynaklı ya da bazı sinir-kas hastalıklarına bağlı olarak gelişebilen; omurgada S şeklinde kendisini gösteren yana eğriliklerdir. Bu eğriliklerin 10 derecenin üzerinde olması ile hastaya skolyoz tanısı koyulabilir.

Konjenital Skolyoz Nedir?

Kökenleri esas alındığında farklı türleri olan skolyoz, doğum öncesi yani bebek henüz anne karnında iken gelişmiş ise bu skolyoz türüne konjenital skolyoz (doğumsal – doğuştan skolyoz) denir.

Konjenital skolyoz en yaygın görülen skolyoz tipi olan idiopatik skolyozdan farklı olarak çoğunlukla korse tedavisine cevap vermez ve doğum sonrası kontrollerde tespit edilebilir. Bebek gelişimine henüz başladığından tedavisine hemen başlanabilir.

Konjenital Skolyoz Neden Olur?

Anne karnında omurga, ilk olarak bir tüpü andıracak şekilde oluşur. Sonrasında ise tüp şeklindeki bu yapı bölünerek, omurları ve arasındaki disklerin oluşumunu sağlar. Konjenital skolyoz, bebeğin anne karnında omurgasının oluşması esnasında meydana gelen anormallikler nedeniyle ortaya çıkan skolyoz tipidir. Anne karnında, bebeğin omurga gelişimi sırasında ortaya çıkan bu bozulmalar konjenital skolyoz tipinin ortaya çıkmasına sebep olur. Gelişme esnasında omurların farklılaşması ya da oluşması ile ilgili olarak ortaya çıkabilen bu durum, farklı 2 şekilde sınıflandırılabilir:

Oluşma sorunları;

Normal şartlar altında standart bir omur, dikdörtgeni andırır. Bir nedenden ötürü anne karnındaki bebeğin omurları tam olarak oluşmamış ve üçgeni andıran bir şekilde gelişmiş ise bu durum konjenital skolyoza sebebiyet verir. Böyle bir durumda omurganın standart şekline göre gelişen kaslar, vücudun bir bölgesine daha fazla baskı yaparak skolyoz gelişimini tetikler.

Ayrılma sorunları;

Ayrılma sorunlarından kastedilen şey, omurga gelişimi sırasında birbirinden ayrılması ve arasında diskler bulunması gereken omurlardan bir ya da bazı durumlarda birkaçının bir bölgeden birbiri ile yapışık kalması durumudur. Yapışık olan kısımdan büyümeyi devam ettiremeyen omur, serbest kısımdan büyüyeceğinden yine bir eğrilik oluşacaktır.

Konjenital skolyoz, bazı durumlarda birden fazla omurda kendisini gösterebilir. Hatta nadir vakalarda birden fazla çeşidinin yine birden fazla omurda görülmesi de mümkündür.

Konjenital Skolyoz Belirtileri

Konjenital skolyoz çoğu zaman doğum sonrası kontrollerde teşhis edilse de bazen bebeğin gelişiminin ilerleyen dönemlerinde de kendisini gösterebilir. Hızlı ilerlediğinden erken tanının önemi büyüktür ve belirli konjenital skolyoz belirtileri aşağıdaki gibidir:

• Eşit olmayan omuzlar
  • Bir kalçanın belirgin şekilde diğerinden alçak ya da yüksek olması
  • Kürek kemiklerinin öne eğilme pozisyonunda dengesizliği
  • Kısa veya sert boyun
  • Kaburgalarda eksiklik ya da yapışıklıkSırt bölgesinde tüylenme ve/veya gamze
  • Kamburluk ya da sırt bölgesindeki yumrular
  • Kalp, Böbrek, bağırsak yemek borusu vb organ problemleri

Konjenital skolyoz ameliyatı

Konjenital Skolyoz Tedavisi

Konjenital skolyoz hızlı ilerleme kaydettiğinden ve genellikle erken yaşlarda tespit edildiğinden tedavi süreci idiopatik skolyoza göre farklılık gösterir. Konjenital skolyoz tedavisi için yaş, deformitenin tipi ve eğriliğin büyüme hızı tedaviyi şekillendiren başlıca etmenlerdir. Hastanın yaşı cerrahi ya da cerrahi olmayan tedavi yöntemlerinden hangisinin seçileceğini belirlerken, aynı zamanda çocuğun gelişim sürecini de içinde bulundurur. Akciğer ve göğüs gelişiminin tamamlanmış olup olmaması cerrahi yöntemin şeklini değiştirir. Bununla beraber, hızlı büyüme dönemleri olan 5 yaş ve ergenlik dönemlerinde skolyoz, hızlı büyüme gösterebilir.

Deformite tipi, uygulanacak cerrahi işlemin şeklini değiştirecektir. Buna ek olarak konjenital skolyoz vakalarına sorun kemiğin kendisi olduğundan ve sorunlu bölge zaten pek fazla hareket etmediğinden genelde korse ve skolyoz fizik tedavi hareketleri yanıt verme oranı düşüktür. Ancak oluşan eğriliklerin alt ve üst kısımlarında oluşan dengeleme eğriliklerine, bu eğriliklerin ilerlemesini durdurmak amacı ile korse uygulanabilmektedir.

Eğrilikler, erken yaşlarda ilerleme göstermese de potansiyel ilerleme hızları tedavi sürecini belirleyen bir diğer etmendir. Hızlı büyüme dönemlerinde daha önce büyüme göstermeyen skolyoz hızlı büyümeler gösterebilir.

Konjenital Skolyoz Ameliyatı

Tedavi daha önce de değinildiği gibi deformite tipi ve hastanın yaşı ile ilgilidir. Hasta uygun yaşa geldiğinde farklı ameliyat tedavisi seçenekleri mevcuttur. Eğer çocuk henüz gelişme döneminde ise göğüs gelişimine engel teşkil etmemesi için uzayabilen çubuklar ile tedavisi mümkündür. Uygun büyüme evrelerini takiben çubuklar büyütüldüğünden gelişimi için bir sorun oluşturmazlar.

Diğer bir yöntem ise az gelişmiş omurun çıkartılıp yerine destekleyici bir materyal koyulmasını içerir. Bu sayede omurların gelişiminden kaynaklanan dengesizlik ve dengesizliğin yol açtığı skolyoz büyük ölçüde giderilir. Aynı işlem yapışık olan omurlara da uygulanabilir. Tüm bu işlemlerin amacı omurgadaki eğrili düzeltmek ve omurga etrafındaki kasların her alana aynı kuvveti uygulamasını sağlamaktır.

Konjenital Skolyozu Olanların Yorumları

Doğumsal skolyoz hastalığı olan kişilerin yorumlarını ve verdiğim cevapları altta bulunan yorumlar kısmında bulabilirsiniz. Altta yer alan yorumlar ve verdiğim cevaplar kesinlikle tanı ve tedavi yerine geçmemektedir. Doğru tanı ve tedavi yöntemi için mutlaka doktorunuza başvurmalısınız.

Siz de doğuştan skolyoz ve ameliyatı ile ilgili aklınıza takılan soruları yorumlar kısmından bana iletebilirsiniz.

İdiopatik Skolyoz
Nöromusküler Skolyoz

• Yusuf Talha

5 yaşında oğlum konjenital skolyoz var ve ben oğlum bu amaliyayttan sonrası uzayacakmi hocam

• Konjenital skolyoz ameliyatları çok çeşitli hangi ameliyatı olacağına göre cevap değişir ama uygun yapıldığında bu ameliyatlarda konjenital hastalıkları olan çocuklardaki beklenen uzama olacaktır. Yani normal çocuklar kadar uzamaz ama konjenital skolyozlu çocuklar kadar uzaması olur. Eğer füzyon ameliyatı yapılırsa gövde boyunda yapılan ameliyata göre kısalıklar olabilir.

• Emine

Hocam 21 yaşındayım skolyozum galiba doğuştan ne yapmam gerekiyor

• Doğuştan skolyozlarda mutlaka mr çekilmesi gerekir. Öncelikle tüm omurganızın mr larını çekmek gerekir. Doğuştan skolyoz olduğunuzdan emin olmak için bir ortopediste muayene olmanızı öneririm.

• nilüfer

merhaba oğlum 15 yaşında konjektinal skolyozlu derece 40 ameliyat olabilirmi

• Sercan

Hocam 19 yaşındayım özel hastanede doğuştan skolyozum olduğunu söyledi doktor üst 18 alt kısma doğru 21 derece falan dedi artık ilerlemez durmuş dedi zayıfla dedi fitness yapıyorum şuan sırt bölgemde çok şükür iyi gelişiyor skolyozum geriler mi kürek kemiğimin biri daha çıkık duruyor eğildiğim de birde yumru var sırtımda çocukken tüylenme vardı alt bel kısmım da ben de vardi sonra kendiliğinden tüyler gitti.. ne yapmam lazım hocam şuan

• Eğer doğru ölçüldüyse bu saatten sonra eğriliğiniz ilerlemez. Bir şey yapmanıza gerek yok.

• Mehmet şirin

• Beyin cerrahisi ile aynı anda girilerek ameliyat yapılabilir. Ama önce muayene etmek gerekir.

• Aycan

• 45 derece skolyoz pek problem yaratmaz ama kaburga problemlerini görmeden bir şey söylemek mümkün değil maalesef.

• Sinem Deniz

Merhaba ,27 yaşındayım.Bel -Lomber: 16.3
    Üst -Torakal:28.8 olarak ölçüldü.Bu güne kadar devlet hastanelerine gittigimde doğuştan olduğu için bir şey yapmak istemediler.Bir tanesi de özele yönlendirdi.Ben boynumun kısalığı ve omuz düşüklüğünden psikolojik olarak etkileniyorum.Kesinlikle ameliyat olacağım ama kesin düzeliyor mu doktorlar net bir şey söylemiyor.Iki omurum birbirine kaynamiş.

• Konjenital skolyozlar maalesef çok karmaşıktır. Ama sizin eğriliklerinizin ameliyat olmasına gerek yoktur. Ameliyatla tabii ki de düzelir.

• Musa Kurt

Merhaba hocam, henüz gebelik (22.hafta) aşamasında, periyodik ultrasonda 26 derece eğrilik (T9-L1) tespit edildi. Kanada’dan yazıyorum. Doğum sonrası süreci nasıl takip etmemizi önerirsiniz?

Çok teşekkür ederiz.

• Mutlaka bir omurga cerrahının kontrolü altına girin. Konjenital ise kardiyoloji ve iç organların görüntülenmesi gerekir.

• Gizem Ergün

Hocam merhaba detaylı ultrasonda bi sorun çıkmadı ama sonrasında kontrolde iki omurun birbirine yakın olduğu skolyoz ya da hemivertebra olabileceği söylendi. Ama doktor eminde olamadı. Bakıldığında her bir omurun karşılığı var ama iki tanesi birbirine çok yakın ya da birleşik denildi. Böyle bi durum varsa doğumdan sonra bizi neler bekliyor ne yapabiliriz?

• Ahmet

Merhaba hocam ben 24 yaşında polis öğrencisiyim. Sağlık kurulu işlemlerinde lomber bölgede açıklığı sola bakan 32 derece konjenital skolyoz ( L3 Hemivertebra )tespit edildi. Bugüne kadar hiçbir ağrı sızı çekmedim.
    Polislikten elenmemek için skolyozun maksimum 10 derece olması lazım. Ameliyat mı tavsiye edersiniz hocam alternatif yolu varmı dereceyi indirmenin ? Napmam lazım yorumunuzu bekliyorum teşekkür ederim.